Ett nytt dialog- och samverkansforum inrättas kring fjällens framtid i Jämtlands län. Under namnet Fjäll i balans samlas olika aktörer för att bidra till en långsiktigt hållbar utveckling i fjällområdena.
Forumet ska fokusera på frågor som berör samspelet mellan renskötsel, friluftsliv och naturturism – tre mycket viktiga och sammanlänkade intressen i vårt län.
I forumet Fjäll i balans deltar representanter från kommuner, samebyar, turistorganisationer och myndigheter, med målet att stärka dialogen och öka förståelsen mellan olika verksamheter i fjällen. Kommunförbundet, kommunerna Åre, Berg och Härjedalen samt Länsstyrelsen finansierar arbetet.
Forumet har ingen beslutande roll och ersätter inte lagstadgade former för samråd eller konsultation. Det är i stället ett komplement – en plattform för att gemensamt utbyta kunskap, lyfta frågor och identifiera möjligheter och utmaningar.
En av dem som deltagit i arbetet med att etablera forumet är Kommunförbundets chef Martin Söderström:
– Jag är mycket glad att detta blir verklighet. Forumets arbete kommer stärka berörda aktörers lärande och förmåga att bidra till konstruktiva lösningar över tid.
Fjäll i balans kommer framöver att ha kontinuerliga möten.
För mer information
Media hänvisas i första hand till Kommunförbundet och forumets samordnare, som vid behov kan förmedla kontakt vidare till deltagande organisationer.
Daniel Wolf Watz, samordnare, daniel.wolf-watz@kfjh.se
Annica Ideström, samordnare, annica.idestrom@lansstyrelsen.se
Martin Söderström, förbundschef, martin.soderstrom@kfjh.se
Ladda ner pressreleasen här: Pressmeddelande Fjäll i balans 2026-06-02

